Relaksacyjne i zdrowotne właściwości kakao

Kakao to jeden z najzdrowszych i najsmaczniejszych produktów jakie możemy znaleźć w swojej kuchni. Nie tylko zawiera szereg cennych witamin i minerałów, ale również wspiera nas w procesach myślowych oraz pozytywnie wpływa na odprężenie organizmu. Zapraszamy do lektury poniższego materiału, w którym przybliżamy relaksacyjne i zdrowotne właściwości kakao. Będziesz zaskoczony/a!

Co to jest kakao i jakie kakao jest najzdrowsze?

Kakao to ziarna kakaowca, które zostały zebrane i zmielone. Surowe i naturalne kakao nie zawiera cukru i to właśnie one jest najzdrowsze. Kakao ma pozytywny wpływ zarówno na nasze zdrowie fizyczne jak również psychiczne. Pozwala nie tylko zachować świetną sylwetkę (dzięki niskiej zawartości kalorii i niskiemu indeksowi glikemicznemu) ale również pozytywnie wpływa na nasz metabolizm i funkcje poznawcze. Przyjmowane wieczorem pozwala się wyciszyć a rano odpowiednio doenergetyzować w naturalny sposób. Jest źródłem minerałów, przeciwutleniaczy, składników odżywczych i błonnika, w tym m.in. magnezu, wapnia, żelaza, potasu, miedzi, manganu, fosforu i cynku. Kakao bez cukru sprawdza się również doskonale jako środek relaksujący i wyciszający, a to ze względu na wysokie stężenie kwasu walerianowego.

Co jeszcze dobrego przynosi kakao?

  • Podnosi hormon szczęścia – serotoniny. Dzięki temu wprawia nas w stan błogości i działa lekko nasennie. Mimo, że zawiera kofeinę, specjaliści polecają kubek gorącego kakao przed snem. W nocy bowiem serotonina przekształca się w melatoninę, czyli substancję niezbędną do zaśnięcia. Odpowiednia dawka serotoniny ma też pozytywny wpływ na nasze libido.
  • Zapobiega wczesnemu starzeniu się, a to za sprawą wysokiej zawartości antyoksydantów, które chronią komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Zawarte w kakao antyoksydanty działają  regenerująco i energetyzująco na ludzkie komórki.
  • Poprawia pamięć i koncentrację, a to za sprawą wysokiego stężenia teobrominy, kofeiny oraz  fenyloetyloaminy.

Czy kakao jest wskazane dla osób na diecie i kobiet w ciąży?

Kakao może być elementem diety odchudzającej bowiem przyspiesza metabolizm, a to za sprawą obecności kofeiny i teobrominy w składzie. Dodatkowo w jego składzie (100g) znajdziemy aż 19 gram białka. W kakao znajdziemy również dużo błonnika,(37g/100g kakao). Znajdziemy w nim także cenne witaminy z grupy B, E oraz K a także wysoką zawartość kwasu foliowego. Surowe kakao nie zawiera również glutenu.

Należy jednak mieć na uwadze, że kakao jest uznawane za substancje silnie alergizującą. Co to oznacza? Że niektóre osoby mogą na kakao reagować alergicznie a więc wysypką bądź problemami ze strony układu pokarmowego. Kobiety w ciąży – jako grupa ryzyka – zatem powinny skonsultować się ze swoim lekarzem przed włączeniem kakao do diety, bowiem może ono – zawierając kofeinę – przenikać do krwioobiegu i mieć wpływ na samopoczucie, zarówno matki jak i dziecka.. Niektóre kobiety w ciąży jednak piją kakao. Naczelną zasadą jednak powinna być ostrożność i racjonalność w przyjmowanych dawkach.

Dlaczego warto pić kakao przed snem?

Kakao wypite przed snem nie tylko nas rozgrzewa ale również dostarcza do organizmu tryptofan, czyli aminokwas egzogenny który działa uspokajająco. Bierze on udział w produkcji serotoniny i melatoniny, czyli hormonu snu, o którego właściwościach pisaliśmy wyżej. Gdy w naszym organizmie znajduje się wystarczająco dużo melatoniny, rozluźniamy się a co za tym idzie odczuwamy przyjemną senność.  Dodatkowo obecny w składzie naturalnego kakao kwas walerianowy, odpowiada za wyciszenie organizmu.

Na co zwrócić uwagę planując dobry sen?

Gdy chcemy dobrze spać, poza kakao, warto również zadbać o komfortowe warunki w sypialni.  Mowa tu o właściwie dobranym materacu. To on odpowiada za nasze dobre samopoczucie. W tym celu warto zapoznać się z ofertą marki Hilding, która oferuje wysokiej klasy materace, które zapewniają komfortowy sen. Znajdziemy – wśród szerokiego portfolio – m.in. materace sprężynowe zapewniające tzw. podparcie punktowe. Mowa tu o niezależnych sprężynach, których im więcej, tym lepiej. Dzięki swojej elastyczności i sprężystości doskonale współpracują one z użytkownikiem i zapewniają wysoce komfortowy odpoczynek. Propozycją godną uwagi są również materace piankowe, zapewniające wysoki poziom elastyczności, umiejętność szybkiego dostosowania do indywidualnego kształtu ciała użytkownika oraz niezwykłą lekkość. CPlanując komfortowy sen nie zapomnijmy również o właściwym doborze poduszki do naszych potrzeb.

Poznaj nasz najlepszy przepis na kakao

Każdy ma swoje preferencje co do kakao ale chcąc przygotować napój o prawdziwie prozdrowotnych właściwościach, sięgajmy wyłącznie po naturalne, surowe kakao. Takie kakao przyrządzimy z wykorzystaniem ulubionego mleka bądź wody. W tym celu należy zagotować 400 ml mleka (bądź wody) na niewielkim ogniu. Odlejmy następnie 100 ml do osobnego naczynia, w którym wymieszajmy je z 4 łyżkami gorzkiego kakao. Następnie powstałą mieszankę dodajmy ponownie do gotującego się mleka (bądź wody). Po zagotowaniu możemy posłodzić – wedle uznania – kakao miodem bądź dodać do niego również kostki czekolady. Nasz pysznie rozgrzewający napój jest już gotowy!

Zobacz też

Jaki wpływ na zdrowy sen mają ochraniacze na materac?

Jaki wpływ na zdrowy sen mają ochraniacze na materac?

Czego potrzebujesz, by zdrowo się wysypiać? Przeczytaj o kilku dodatkach
Dom

Czego potrzebujesz, by zdrowo się wysypiać? Przeczytaj o kilku dodatkach

Jaka dieta przy nietolerancji glutenu?

Jaka dieta przy nietolerancji glutenu?

Słucham swojego organizmu – jem intuicyjnie

Słucham swojego organizmu – jem intuicyjnie