Work-life balance kluczem do efektywnej pracy
W obecnych czasach wielu ludzi skupia się głównie na ambicjach zawodowych oraz na dążeniu do osiągania wyznaczonych celów. Powszechnym zjawiskiem jest zatracenie się w karierze – chcemy piąć się coraz wyżej po szczeblach kariery. Takie działania prowadzone na dłuższą metę mogą znacznie wpłynąć na jakość życia, dlatego warto zacząć praktykować work-life balance.
Work-life balance – co to właściwie jest?
Work-life balance to koncepcja, według której należy znaleźć i zachować równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Według tej idei, pracownik nie powinien bezgranicznie rozdzielać życia zawodowego od życia poza pracą, a połączyć obie aktywności w taki sposób, aby nie kolidowały ze sobą i tworzyły harmonijną korelację. Jednocześnie nie jest wskazanym, aby zatracać się w jednej z obranych ścieżek, ponieważ realizując jedynie potrzeby zawodowe, pomijamy nasze zapotrzebowanie na rozrywkę czy relacje społeczne. Działa to także w drugą stronę – rezygnacja z rozwijania zainteresowań lub pasji wpływa negatywnie na nasze samopoczucie oraz zmniejsza efektywność w pracy. Dzięki work-life balance jesteśmy w stanie znaleźć i rozdysponować czas na obie aktywności zgodnie z naszymi przekonaniami oraz wartościami. Praca łączona z życiem osobistym jest w stanie sprawić, że będziemy wieść spełnione życie z dala od rozczarowań.
Pozytywne oddziaływanie work-life balance
Odnalezienie równowagi między pracą a życiem osobistym przede wszystkim pozytywnie rzutuje na samopoczucie pracowników. Symbioza pracy z życiem prywatnym to także środek zapobiegawczy przeciwko wszelkiego rodzaju stresowi oraz emocjonalnemu napięciu, które nierozładowane może dać upust w najmniej oczekiwanym momencie. Elastyczne godziny pracy, które w myśl zasady work-life balance ustalane są przez pracownika, pozwalają zapobiegać pracoholizmowi. Łącząc życie zawodowe z pozostałymi, równie ważnymi sferami życia, takimi jak rozrywka, relacje społeczne czy wypoczynek, pracownik tworzy harmonię pomiędzy dwoma światami stale obecnymi w życiu każdego człowieka: obowiązków i przyjemności. Wprowadzenie koncepcji work-life balance powoduje większe zadowolenie pracowników, zwiększoną chęć do pracy, a w konsekwencji także wydajniejsze wykonywanie powierzonych zadań.
Sposoby na osiągniecie work-life balance
Znalezienie sposobu, aby życie prywatne oraz praca ze sobą koegzystowały nie jest łatwym zadaniem. Wbrew pozorom jest to jednak cel możliwy do osiągnięcia. Aby tego dokonać, potrzebna jest współpraca obu stron – pracodawcy i pracownika. Po stronie pracodawcy leży zapewnienie udogodnień dla podwładnego, takich jak np. praca zdalna, udostępnienie sprzętu służbowego, organizacja spotkań integracyjnych, elastyczne godziny pracy czy możliwość odbycia dodatkowych kursów. Natomiast w gestii pracownika jest wyznaczenie godzin, w których będzie pracował, uważne pilnowanie swoich obowiązków, a także (w przypadku pracy zdalnej) zapewnienie sobie dogodnych warunków pracy.
Osiągnięcie work-life balance może się okazać nie tak łatwym do wykonania zadaniem. Przede wszystkim należy ustalić swoje potrzeby i oczekiwania. Kluczem do sukcesu jest wprowadzanie zmian małymi krokami tak, aby nie poczuć się przytłoczonym nagłymi modyfikacjami.